ŠTA POSLE SVEGA?! Psiholozi savetuju povratak na mesto zločina, roditelji mahom protiv toga
Direktor školske uprave Beograd Dragan Filipović rekao je da se u sredu, 10. maja, samo nedelju dana posle nezapamćenog masakra, učenici Osnovne škole „Vladislav Ribnikar“ vraćaju na nastavu. On je dodao da će povratak svakog učenika zavisiti od toga kako se bude osećao, a da će sve naredne aktivnosti u toj školi biti u potpunosti prilagođene đacima.
Ipak, ova odluka naišla je na negativne reakcije dok većina roditelja iz „Ribnikara“ ne želi da vrati svoju decu na mesto strave. Psiholozi se pak slažu sa predlogom i smatraju da je susret sa mestom zločina od presudne važnosti za dalji oporavak.
Psiholog i profesor filozofije Jasmina Mandić Ćirić istakla je da je bolje da se deca vrate na nastavu u svoju školu.
U suprotnom, biće to bežanje od istine. Oni su već doživeli prvi šok jer su bili tog dana u školi, svakim sledećim danom trauma će biti manja. Nažalost, jeste strašno, ali to je patnja koju deca moraju da progutaju – navela je Jasmina Mandić Ćirić.
Psiholog Ružica Radović je prokomentarisala i najčešću poruku direktora škola, a to je da deca koja se ne osećaju sigurno, ne moraju da dolaze u školu.
– Stav da dete ne mora da dođe u školu je posledica odraslih koji se boje i koji reaguju na takav način u ovoj veoma stresnoj situaciji. Veoma je važno da detetu mi odrasli budemo oslonac i podrška, a ne da iz svojih emocija oformljavamo uverenja koja nisu u dobrobiti dece – pojasnila je Radovićeva, i posavetovala roditelje da osiguraju deci bezbedno okruženje kako verbalnim tako i neverbalnom govorom.
– Recite im da su odrasli zaduženi za bezbednost i da su oni tu da bi deca bila bezbedna. Recite im da se ovakve tragedije dešavaju veoma retko, kao poplave, zemljotresi i ostale nepogode. Obratite pažnju na moguće znakove traumatizacije, ritam spavanja, promene raspoloženja, apetit, dinamika školskih obaveza, stepen uznemirenosti, intenzivan strah i slično – navela je Radovićeva.
Njena koleginica, psiholog iz Centra za nestalu i zlostavljanu decu Ružica Radović, za Alo! je istakla da je trenutno najvažnije da se deci uspostavi osećaj sigurnosti i predvidljivosti.
To se delimično može osigurati tako što ćemo se fokusirati na povratak dece u redovne tokove dana, na njihove rituale i aktivnosti na koje su navikli. U ovom periodu obrazovne institucije bi trebalo da se fokusiraju na podršku deci i na negovanje osećaja sigurnosti, koji je trenutno, zbog celokupne situacije, ugrožen, zato i jeste važno da decu vratimo u škole – objasnila je Radovićeva, i sugerisala nastavnicima da pitaju decu šta znaju o događaju, kako se osećaju povodom toga.
hypetv.rs / pink.rs