IZLOŽBA TRON U RUSKOM DOMU: Etno art u Beogradu!
U Ruskom domu u Beogradu upriličena je ekskluzivna izložba umetničkih fotografija Tron, srpskog fotografa Pavela Surovog, i trajaće do 30. novembra.
Izložbu je otvorila naša poznata srpska glumica Vjera Mujović, a o fotografijama Pavela Surovog govorili su najpoznatiji srpski komercijalni fotograf Nebojša Babić i Violeta Đerković, direktorica Kulturnih stanica Evropske prestonice kulture – Novi Sad 2022. Umetnica i koreografkinja Alisa Oravec iz Pančeva, zajedno sa Martinom Marekom, izvela je moderni ples sa etno motivima “Crvena jabuka” i “Ples medju pukotinama”.
Fotograf Pavel Surovi iz Kisača, takmičeći se pod srpskom zastavom, po drugi put ove godine je dobitnik prve nagrade žirija na IBEFF festivalu etnomode u Rusiji, u kategoriji modna fotografija. Posle osvojenih prvih nagrada u Rusiji i u mnogim zemljama Evrope, svetske premijere izložbe Tron u Parizu i Mariboru, Ruski dom u Beogradu je odlučio da podeli atmosferu ove fantazmagorične etno art izložbe upravo sa beogradskom publikom.
Izložba svetski priznatog grafičkog dizajnera i nagrađivanog srpskog fotografa Pavela Surovog prikazuje bogatstvo različitosti narodnih nošnji naroda Balkana. Rad Surovog je specifična reinterpretacija narodnih nošnji kao nematerijalnog kulturnog nasleđa, koja smelo komponuje tradicionalne elemente, prikazujuči ih iz originalne perspektive, koja na specifičan način menja estetične i tradicionalne modele. Stavljajući spoj tradicije i duhovnosti u fokus, izložba “Tron” predstavlja originalne i autentične narodne nošnje Balkana.
Naziv izložbe “Tron” predstavlja u svetskom i duhovnom smislu borbu naroda za moć t.j. presto. Sam naziv aludira da arhaične narodne nošnje crpe inspiraciju sa kraljevskih dvorova, a kraljevske krune simbolizuju svadbena oglavlja. Na kraljevskom dvoru pored raskoši do izražaja dolazi ženska lepota, koja je glavna inspiracija mnogih umetnika, jer svaka žena želi da bude najlepša, da bude na tronu. Različiti narodi kroz svoju narodnu nošnju ističu svoje autentične simbole i obeležja, koji ih odredjuju, i u tom smislu čine jedinstvenim i posebnim.
Svojim umetničkim istraživanjem fotograf Pavel Surovi pokazuje da je u hrišćanskoj civilizaciji svaka iskonska lepota, a sa tim i ženska lepota, podložna skrivanju, a posebno u narodnim nošnjama, koje iza mnoštva slojeva podsuknji, čipki, traka, mašni i vezova, skrivaju nedosežni ideal lepote. Narodna nošnja je obeležena, s jedne strane, ovozemaljskom težnjom za slavom koja simbolički progovara kroz dukate, perle i krune, dok je sa druge strane, ista ta nošnja obeležena simbolima duhovnosti i religioznosti.
Na primer, simbol jabuke sa drveta poznanja, dobra i zla, kao prvobitnog greha izgona iz raja, postoji u narodnim običajima, a time i narodnim nošnjama, čiji su neizostavni deo. Kroz nošnju i simbolima na njima je na različite načine simbolično prisutan i predstavljen Isus Hristos i Bog.
Izložba Tron prikazuje i kako su stari hrišćanski simboli poput svetog grala, sunca, semena, krune, krsta, kolovrata, srca ili grlice, zapravo simboli ujedinjenja utkani u narodnu nošnju kao čuvari, ali i nosioci sreće, blagostanja i berićetnosti.