ŠTA SE NEKADA POPRAVLJALO NA AUTOMOBILIMA, A ŠTA SU DANAS GLAVNI KVAROVI
Postoje li i danas majstorske radionice
Vozila su se dosta promenila u poslednjih 30 godina, a neki kvarovi koji su bili specifični za kraj prošlog veka danas su mnogima nepoznati. Međutim, novi automobili imaju neke nove probleme, pa se postavlja pitanje koji su automobili kvarljiviji, novi ili stari.
Vozila su se dosta promenila u poslednjih 30 godina, a neki kvarovi koji su bili specifični za kraj prošlog veka danas su mnogima nepoznati. Međutim, novi automobili imaju neke nove probleme, pa se postavlja pitanje koji su automobili kvarljiviji, novi ili stari. Odgovor na ovo pitanje, na osnovu višegodišnjeg iskustva iz prve ruke, daje Marin Morava, saradnik za tehničku podršku.
“Svakako da su današnja vozila mnogo kvalitetnija ako pogledamo probleme sa kojima su se nekada susretali. Zapravo, sada smo u vremenima kada je auto industrija na vrhuncu kvaliteta zahvaljujući današnjim tehnologijama u proizvodnji vozila. Pogonski motori su nekada bili uglavnom Otto motori, a za platinaste ploče, platinaste kondenzatore, kablove za svećice, kapice razvoda, razvodne krake i slične delove nismo čuli iz starih vremena u našem okruženju.
Danas smo do savršenstva rešili nekadašnje probleme sa sistemom paljenja i ubrizgavanja“, rekao je Marin Morava. Redovno održavanje motora radilo se na svaka tri meseca, a motorno ulje se menjalo na 3.000 kilometara. Klinasti kaiševi su škripali i otpadali pre sledećeg servisa, pa kao i većina gumenih delova na vozilu, nisu bili ni blizu današnjeg nivoa pouzdanosti i otpornosti na spoljne izazove.
Ranije je odlazak u servis bio vrlo česta potreba, što bi uticalo i na našu okolinu, pa bi manje-više svaka kućna garaža bila napravljena sa malim kanalom. Da niste imali kanal i radni sto sa daskom za alat, komšije bi često proglasile vašu garažu neispravnom. Pojavom elektronike u vozilima, nekadašnja okupljanja u garažama, uz retke izuzetke, polako su otišla u prošlost. Čak i kada bi to bilo moguće, malo je kućnih radionica koje bi sebi mogle priuštiti da budu opremljene potrebama održavanja današnjih vozila.
„U današnje vreme retko čujemo da neko menja mehaničke delove unutar motora. Grubo rečeno, današnji motori su u većini slučajeva mehanički neuništivi, ali nova vremena su donela neke nove dodatke u motore i uvek ih se dobro sećamo kada platimo račun u servisu.
Na primer, prilikom zamene turbopunjača, EGR ventila, dizel mlaznica, pumpe visokog pritiska, plutajućeg zamajca, DPF filtera, AdBlue rezervoara… Gotovo da nema kraja raznim perifernim uređajima kojima su moderni motori opremljeni, a sve sa u cilju povećanja efikasnosti agregata i smanjenja nivoa štetnih gasova“, dodaje Morava u intervjuu za Reviju HAK.
Uvođenjem evro standarda za izduvne gasove vozila su se potpuno promenila, pa sada, tokom servisa, plaćamo visoke cene popravke uređaja koji rade zelene poslove u vozilu.
Zbog smanjenja količine izduvnih gasova, prešli su na motore male zapremine koji uglavnom imaju tri cilindra. Kada su se takvi agregati prvi put pojavili, očekivanja struke su bila loša jer su se često zasnivali na prethodnim generacijama malih trocilindričnih motora koji su bili skloni mehaničkim kvarovima.
Međutim, ovi motori su radili mnogo bolje nego što se očekivalo. Reč je o agregatima opremljenim turbo punjačima i direktnim ubrizgavanjem goriva, kao i promenljivim otvaranjem ventila koji se kontroliše kompjuterski. Zahvaljujući pomoćnim uređajima na motoru, ovi agregati pružaju dobre performanse uz manju potrošnju i emisiju štetnih gasova.
Izvor: alo.rs