Građani Srbije koji zbog gubitka posla, bolesti ili drugih teških životnih okolnosti ne mogu da redovno otplaćuju kredit, od 15. oktobra moći će da ostvare posebne olakšice koje je uvela Narodna banka Srbije. Banke će biti u obavezi da izađu u susret dužnicima i ponude rešenja koja olakšavaju otplatu.

Građani Srbije koji se nađu u teškoj finansijskoj situaciji moći će od 15. oktobra da računaju na posebne olakšice u otplati kredita. Odluka Narodne banke Srbije obavezuje banke da primene razumne mere koje korisnicima olakšavaju otplatu, kako bi izbegli ozbiljne finansijske probleme i gubitak nekretnina.
Kada građani mogu da ostvare pravo na olakšice
Odluka Narodne banke Srbije predviđa da banka mora da primeni razumne mere ako korisnika kredita zadesi teško imovinsko stanje ili druge okolnosti na koje ne može da utiče. Takvim okolnostima se naročito smatraju gubitak posla, značajno smanjenje prihoda, teška bolest ili povreda koja smanjuje radnu sposobnost, kao i teške porodične prilike, poput smrti supružnika ili dece, te razvoda braka ako su supružnici solidarni dužnici ili jemci.
– Razlog za odobravanje olakšica može biti bilo koja okolnost koja korisnika dovodi u teško imovinsko stanje ili druga bitna okolnost na koju on ne može da utiče – objasnila je samostalni stručni saradnik u Sektoru za zaštitu korisnika finansijskih usluga NBS Jovana Lindo.
Koje vrste olakšica banke mogu da ponude?
Vrste olakšica nisu strogo propisane i mogu se prilagoditi svakom pojedinačnom slučaju. Banke mogu da odobre:
-
produženje roka otplate,
-
odloženo plaćanje,
-
smanjenje kamatne stope,
-
promenu valute ili vrste ugovora,
-
konsolidaciju duga
-
delimičnu otplatu ili oprost,
-
zastoj u otplati kredita.
Za stambene kredite obezbeđene hipotekom na nepokretnosti u kojoj dužnik živi, banke će u određenim slučajevima biti u obavezi da omoguće moratorijum u trajanju od najmanje dva meseca.
Kako građani mogu da podnesu zahtev?
Korisnik kredita može sam da podnese zahtev za olakšice ako uoči poteškoće u otplati. U zahtevu je potrebno navesti relevantne okolnosti i priložiti dokaze koji ih potvrđuju.
Zahtev se može podneti u poslovnicama banke, putem elektronske pošte ili preko internet prezentacije banke. Banka je dužna da odluči o zahtevu u roku od 30 dana i da korisnika pismeno obavesti o odluci.
Prigovor i žalba NBS
Ako banka odbije zahtev ili ne odluči u roku, korisnik može da podnese prigovor Komisiji za olakšice u okviru banke u roku od 10 dana. Ako ni nakon toga ne bude zadovoljan, može se obratiti Narodnoj banci Srbije, koja će proveriti da li je banka poštovala propise i odluke u vezi sa olakšicama.
Cilj mera – zaštita građana i očuvanje stabilnosti
Nove olakšice deo su šireg paketa mera koje država i NBS sprovode radi zaštite životnog standarda građana i stabilnosti finansijskog sistema. Banke će biti u obavezi da prate pojedinačne kredite i da na vreme kontaktiraju korisnike kod kojih primete rane znakove finansijskih poteškoća.
Hypetv.rs/Alo/I.R.
GLEDAJTE NAS!

Čitajte Hypetv.rs portal, najbrži portal u Srbiji i regionu sa najvećim rastućim rezultatima i ekskluzivnim vestima. Zapratite nas i na Instagramu, Facebook, Threads!