NAJOPASNIJA ZAVISNOST SAVREMENOG DOBA: KOCKANJE uništava živote, porodice i društva
NAJOPASNIJA ZAVISNOST SAVREMENOG DOBA: KOCKANJE uništava živote, porodice i društva
Štetnost kockanja i apel za zabranu
Kockanje je jedna od najopasnijih zavisnosti savremenog doba. Iako ga mnogi vide kao bezazlenu zabavu ili šansu za brzu zaradu. Istina je da kockanje uništava živote, porodice i društva.
Kockanje deluje podmuklo: prvo kao uzbuđenje, zatim kao potreba, a na kraju kao bolest.
Statistike pokazuju da veliki broj ljudi koji se upuštaju u kocku razviju zavisnost koja vodi ka ozbiljnim posledicama:
• finansijskim gubicima i bankrotstvu,
• gubitku posla i obrazovanja,
• razaranju porodica, razvodima i nasilju,
• depresiji, anksioznosti, pa čak i samoubistvima.
Šteta nije ograničena samo na pojedinca. Celo društvo snosi posledice kroz povećane troškove zdravstvene zaštite. Socijalne pomoći i kriminala povezanog sa kockarskim dugovima.
Posebno zabrinjava način na koji se kockanje promoviše u medijima. Reklame prikazuju kocku kao glamuroznu i bezopasnu. Često ciljajući mlade, koji još nemaju razvijenu svest o rizicima.
Kockarske industrije koriste ogromne budžete da bi normalizovale ovu zavisnost. I svakodnevno izlažu stanovništvo opasnosti.
Zato upućujemo jasan apel: kockanje mora biti zabranjeno.
Društvo koje zaista brine o svojim građanima ne sme tolerisati industriju koja profitira na tuđoj nesreći.
Potrebno je:
• Zakonski zabraniti reklamiranje kockanja u svim medijima.
• Ograničiti ili potpuno ukinuti rad kockarnica i kladionica.
• Pružiti podršku i lečenje osobama pogođenim zavisnošću od kockanja.
• Uložiti u obrazovne kampanje koje promovišu prave životne vrednosti.

Kockanje razara. Zajedno možemo i moramo reći: DOSTA!
KO NAJVIŠE PROMOVIŠE KOCKU?
1. Kladionice i kazina
• Glavni promoteri
• Ulažu milione evra u reklamne kampanje, sponzorišu sportske klubove, lige, pa čak i medijske emisije.
• Često koriste privlačne slogane tipa: „Zabava počinje ovde“ ili „Igraj odgovorno“, što prikriva rizike.
2. Mediji (TV, internet, novine)
• Objavljuju reklame kladionica i kazina.
• Sportsku analitiku i prenose često sponzorišu brendovi za klađenje.
• Na portalima se objavljuju čak i “vodiči” za klađenje.
3. Poznate ličnosti
• Pevači, sportisti, influenseri i glumci promovišu brendove za klađenje u zamenu za honorare.
• Njihova popularnost utiče posebno na mlade koji ih slede bez kritičkog razmišljanja.
4. Sportski klubovi i lige
• Ogromni broj klubova nosi imena kladionica na dresovima ili stadionima (posebno u fudbalu i košarci).
• Time šalju poruku da je klađenje deo sporta.
5. Streaming platforme i YouTube kanali
• Kroz “sponzorisane sadržaje” ili prikrivene reklame („evo kako sam dobio na tiketima…“).
• Često se nudi sadržaj koji prikazuje klađenje kao pametan ili “lako profitabilan” potez.
To zatvara oči pred negativnim posledicama, iako ponekad formalno uvodi “regulacije”.
⸻
Zašto je to problem?
• Kada svi ovi akteri normalizuju kocku, stvara se lažna slika. A to je da je klađenje sastavni deo svakodnevnog života.
• Prava priroda kocke – zavisnost, gubici i tragedije – ostaje skrivena.
Primeri promocije kockanja u Srbiji i regionu:
1. Poznate ličnosti
• Pevači:
Neki popularni folk i trap izvođači učestvuju u reklamama za kladionice ili na Instagramu promovišu “najbolje kvote” i “brze uplate”.
• Sportisti:
Bivši fudbaleri, pa čak i aktivni sportisti, pojavljuju se kao zaštitna lica kladionica.
Primera radi, neki bivši reprezentativci su učestvovali u reklamama za sportsko klađenje.
• Influenseri i Jutjuberi:
Mnogi popularni influenseri, koji imaju veliki broj mladih pratilaca. Snimaju videe o „kako dobiti tiket“. „Najbolje kombinacije“ i direktno reklamiraju platforme za klađenje.
⸻
2. Sportski klubovi i lige
• FK Partizan i Crvena Zvezda su imali sponzore iz sektora kladionica. (npr. MOZZART kao jedan od sponzora).
• Košarkaški klubovi u ABA ligi često nose reklame kladionica na dresovima ili LED panelima pored terena.
• Čak su i ligaška takmičenja u Srbiji i regionu često nosila imena po kladionicama. (npr. SuperLiga sponzorisana od strane kladionice).
3. Mediji
• TV emisije o sportu često imaju sponzore iz industrije klađenja (npr. analize utakmica uz reklame za “tiket dana”).
• Portali objavljuju članke tipa „Današnja kvota dana“ ili „Saveti za klađenje“. Kao deo sadržaja, ne samo reklama.
• YouTube kanali sa sportskim sadržajem često imaju „sponzore iz industrije klađenja“.
Zaključak:
Promocija kockanja je sveprisutna i cilja mlade posebno agresivno.
Ovo stvara lažnu predstavu da je klađenje deo svakodnevnog sportskog i zabavnog života. A posledice po zdravlje društva su ogromne.
Kako potražiti pomoć u borbi protiv zavisnosti od kockanja:
1. Priznaj problem
Prvi i najvažniji korak je priznati sebi da postoji zavisnost.
Nema stida u traženju pomoći – zavisnost od kockanja je ozbiljna bolest, priznata od strane lekara i psihologa.
2. Obrati se stručnjacima
Psihijatri, psiholozi i terapeuti koji se bave zavisnostima mogu pomoći kroz:
Psihoterapiju (npr. kognitivno-bihevioralna terapija),
Grupnu terapiju,
Individualne programe lečenja.
3. Kontaktiraj specijalizovane centre
U Srbiji postoje specijalizovane klinike za lečenje zavisnosti, kao što su:
Specijalna bolnica za bolesti zavisnosti u Beogradu (Teodora Drajzera 44).
Psihijatrijske klinike koje imaju odeljenja za zavisnosti.
Privatne ustanove koje nude diskretne tretmane.
4. Pridruži se grupama podrške
Postoje anonimne grupe poput:
Gamblers Anonymous (Anonimni kockari) – organizuju sastanke i online podršku.
Grupne terapije za zavisnosti (ponekad ih nude i domovi zdravlja).
5. Potraži pomoć porodice i prijatelja
Nije lako boriti se sam. Otvoreni razgovor sa porodicom ili bliskim osobama može pomoći u pronalaženju snage da se krene na lečenje.
6. Korišćenje SOS telefona i savetovališta
Postoje SOS linije za pomoć u kriznim situacijama, uključujući zavisnosti.
Primer:
Telefon za psihološku podršku u Beogradu: 0800-309-309 (besplatno).
Centar za prevenciju i lečenje zavisnosti – mnoge opštine imaju lokalne službe.
7. Online resursi i forumi
Postoje sajtovi i forumi gde se anonimno razmenjuju iskustva i saveti.
Važno: treba biti oprezan da se biraju provereni izvori.
Čitajte Hypetv.rs portal, najbrži portal u Srbiji i regionu sa najvećim rastućim rezultatima i ekskluzivnim vestima. Zapratite nas i na Instagramu, Facebook, Threads!
ČITAJTE NAS I NA HYPETV KANALIMA WHATSAPP, VIBER I TELEGRAM.
Hypetv.rs/M.A/N.A